Pieter Hugo: el fotògraf d’Àfrica?

Pieter Hugo (Sud-Àfrica,1976) està esdevenint un fotògraf imprescindible en el panorama de la fotografia actual. Després de la celebradíssima i multipremiada visió dels “Hyena Men” ara ens presenta un treball sobre “Nollywood“, la indústria nigeriana del cinema. Amb més de 2000 películ·les l’any es situa segona després de Bollywood pel que fa a nombre de produccions . Les pel·lícules de Nollywood es distribueixen per tota Àfrica i arreu on hi visquin nigerians. Es consumeixen principalment a casa ja que sols s’editen en DVD. No cal dir que els pressupostos són baixíssims (15000€ de mitjana) i els rodatges s’enllesteixen en una setmana. Cinema lowcost però que genera grans beneficis.

Altres projectes destacats són els retrats dels albins africans o les imatges dels escenàris del genocid a Ruanda

Per a mi Hugo és un exemple del fotoperiodista modern:

Escull temes tangencials, no obvis de la realitat africana. S’allunya de l’actualitat, ell hi arriba quan tothom ha marxat o arriba a llocs que ningú s’hi havia interessat. Això li permet abordar els temes de manera pausada i aprofundir-hi.

Hugo té una clara intencionalitat artística en totes les seves imatges. Les seves fotografies són equilibrades, sòlides, enquadraments sobris, retrats posats i si fa falta ben il·luminats, tons desaturats.

Això fa que la seva obra tant pugui aparèixer en un setmanari d’actualitat com penjar d’una galeria

Hugo és per tot això un personatge important (tot i la seva joventut) de la fotografia contemporània i sens dubte un autor a seguir.

Personalment em fascina la seva intuició pels temes que tria i per la qualitat dels resultats. Treballa molt fi siguin quines siguin les condicions i això demostra un bagatge i una solvència envejables.

Dit això hi ha quelcom que em grinyola de l’obra de Pieter Hugo. No sé detectar clarament el què és però hi ha llacunes en alguns plantejaments.

Parlo sobretot del projecte “Nollywood” però també ho veig en d’altres. Potser m’equivoco (m’agradaria) o potser elevo el nivell d’exigència amb ell només perquè admiro la seva obra i el tipus de fotògraf que ell representa.

Els retrats de “Nollywood” ens mostren uns actors caracteritzats ridículament: monstres, vampirs, morts, sexe, violència… semblen ser la temàtica principal de les pel·lícules nigeriànes. Una espècie de mega indústria de terror de sèrie B. Sense ser-ne un expert m’ha semblat comprovar que les temàtica principal de “Nollywood” és la religió (cristiana i musulmana) i els problemes quotidians.

En tot cas (això no és tant important) en algunes de les seves obres detecto una visió europeitzada de la realitat africana. Ens mostra l’Àfrica com a els europeus (occidentals) ens agrada veure-la, és a dir, salvatge, si, estranya, també, però amb un punt de ridiculesa i complexe de superioritat propia del colonitzador.

Amb tot això no vull dir que no sigui un enorme fotògraf sols em plantejo si Hugo és el fotògraf d’Àfrica o no

Un pensament sobre “Pieter Hugo: el fotògraf d’Àfrica?

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s